Gedoe rond het eten
Uit: Positive Discipline A-Z, van Jane Nelsen

“De tafelmanieren van mijn kinderen zijn echt verschrikkelijk. Ze lopen heen en weer tijdens de maaltijd, graaien over de tafel, en klagen over mijn kookkunsten. Een van mijn kinderen is altijd aan de lijn. en een ander eet alleen maar knakworstjes. Ik heb altijd gedacht dat maaltijden een gezellig moment van de dag zouden zijn.”

 

Je kind, jezelf en de situatie begrijpen

Je hebt gelijk. De maaltijd zou zowel het lichaam als de geest moeten voeden. Te vaak wordt dit vergeten en veranderen maaltijden in een nachtmerrie van corrigeren, mopperen, dreigen en vechten, als er al samen wordt gegeten. Sommige gezinnen eten buiten de deur bij de snackbar of iedereen eet op een ander moment. In andere gezinnen is de keuken de hele dag open voor snacks wanneer iemand maar trek heeft. Terwijl sommige kinderen lijken te overleven op een ongezond dieet, is er een epidemie van kinderen en volwassenen met overgewicht. In plaats van te zorgen voor gezonde keuzes en erop te vertrouwen dat onze kinderen eten als ze honger hebben, en zullen stoppen als ze verzadigd zijn, verstoren we dit natuurlijke proces regelmatig. Zonder het te weten, planten we zo de zaadjes voor eetstoornissen. Hieronder vind je meerdere suggesties zodat etenstijd een positieve ervaring blijft voor het hele gezin, je gezond eet en van elkaars gezelschap geniet. Het begint bij jou.

 

Suggesties

  1. Gebruik als gezin minstens één keer per dag samen de maaltijd. Eet niet voor de tv. Volwassenen eten samen met de kinderen aan tafel. Dek de tafel af en toe met bloemen, kaarsen of placemats, of extra feestelijk bij speciale gelegenheden.
  2. Als kinderen weten dat ze zelf bepalen wat ze wel en niet mogen eten, zullen ze minder geneigd zijn om te klagen. Probeer je kind niet te dwingen om iets te eten. Dring niet aan dat kinderen hun bord leeg moeten eten of alles moeten proeven. Geef je kind niet veel onnodige aandacht als ze weigeren om iets te eten.
  3. Het is normaal voor jonge kinderen dat ze met hun eten spelen, met hun melk morsen en voedsel op de grond gooien. Gedrag wat bij hun leeftijd hoort is geen wangedrag. Ruim op wat gemorst is, laat kinderen vingerverven in hun eten en laat de hond opeten wat er op een plastic kleed valt onder de stoel van je peuter. Leer je kinderen om mee te helpen opruimen.
  4. Laat je kinderen zelf opscheppen en bespreek niet wat ze wel of niet eten. Ruim gewoon hun borden op aan het einde van de maaltijd (vijftien tot twintig minuten is ruim voldoende).
  5. Als kinderen klagen over het eten, zeg dan dat ze niet hoeven te eten wat ze niet lusten, maar dat het niet leuk is voor de kok als mensen klagen. Als een klein kind zegt: “Ik lust het niet,” verwijder dan zijn bord en zeg: “Prima, je hoeft het niet te eten.” Dan stopt het klagen meestal snel.
  6. In sommige gezinnen is het toegestaan dat kinderen voor zichzelf een sandwich of tosti maken als ze het eten niet lusten. Dat is beter dan speciaal voor ieder kind iets te koken.
  7. Als je het gedrag van je kinderen onuitstaanbaar vindt geworden, kun je besluiten wat jíj gaat doen in plaats van te proberen je kinderen onder controle te houden. Pak je bord en ga ergens anders zitten eten.
  8. Raak niet in paniek als je kind zegt dat het gaat lijnen. Wacht rustig af wat er gaat gebeuren. Ze kunnen het één zeggen en het andere doen.
  9. Laat geheimen niet voortbestaan. Laat het je kind weten als je ziet dat hij of zij zichzelf laat overgeven (of ander ongezond gedrag dat je hebt gezien). Vraag welke stappen hij/zij gaat nemen wat betreft het probleem en wat voor hulp hij/zij van jou wil.
  10. Zorg voor informatie en hulp van professionals wanneer disfunctionele eetgewoontes zoals anorexia nervosa of boulimia aanhouden. Dit is vooral belangrijk als er vaker verslaving voorkomt in de familie, aangezien er een verband kan bestaan.
  11. Als je kind besluit om vegetariër te worden of een andere gezondheidsbewuste, nieuwe manier van eten wil uitproberen, vraag je kind dan of je het kunt helpen. Maak er geen grapjes over of dring niet aan dat hij of zij moet eten wat jij eet, en behandel de nieuwe gewoonte niet als eetprobleem. Veel vegetariërs namen het besluit om hun eetgewoonte te veranderen op jonge leeftijd. Als jij vegetariër bent en je kind besluit om vlees te eten, geldt hetzelfde advies. Dring jouw manier van eten niet op aan je kinderen.

 

Plan vooruit om toekomstige problemen te voorkomen

  1. Plan de maaltijden (maar sta gezond snacken toe – laat kinderen niet wachten tot ze over-hongerig zijn voordat ze eten). Benadruk dat de maaltijd een tijd is om verhalen te delen over de dag, elkaar te zien en te delen in het goede gevoel om samen te zijn als gezin.
  2. Als kinderen klagen over het eten, kan het tijd zijn om kinderen te betrekken bij het kiezen van de maaltijden, in ieder geval een keer per week. Laat elk kind een keer per week het avondeten klaarmaken. Zelfs kleine kinderen kunnen sla schoonmaken, een pot bonen open maken en een eenvoudige salade maken.
  3. Plan met de kinderen wat ze kunnen doen om bij te dragen. Bespreek de verschillende dingen die er gedaan moeten worden, zoals de tafel dekken, eten koken, afwassen en de huisdieren voeren.
  4. Haal geen ongezond voedsel in huis. Kinderen willen natuurlijk niet eten als ze vol zitten met snacks of junkfood. Vermijd vooral dingen met suiker. Suiker kan de natuurlijke lichamelijke behoefte aan gezonde voeding flink in de war brengen.
  5. Zorg voor gezonde tussendoortjes. Het is in orde als je kinderen niet willen eten als ze verzadigd zijn van kaas, wortels of andere gezonde tussendoortjes. Wie zegt dat gezond eten alleen tijdens de maaltijd gegeten mag worden?
  6. Oefen goede tafelmanieren niet tijdens de maaltijd, of kies een avond in de week om het te oefenen. Maak het leuk. Overdrijf.
  7. Betrek het hele gezin tijdens een gezinsoverleg bij manieren om de maaltijd leuk te maken voor iedereen.
  8. Kijk naar je eigen houding ten aanzien van gewicht, voeding en eetpatronen en wat dat kan laten zien aan je kinderen. Zeg je dingen als: “Eet je bord leeg” en ben je dan later overstuur omdat je kind overgewicht heeft? Zeg je je kinderen dat ze niet mogen eten tussen maaltijden, wat hen kan aanmoedigen om aan tafel veel te veel te eten? Zijn er andere manieren waarmee je onbewust probeert controle te krijgen over de eetgewoontes van je kind?

 

Vaardigheden die kinderen kunnen leren

Kinderen kunnen ervaren dat ze aan tafel niet in moeilijkheden komen, dus hoeven ze hun ouders niet af te leiden met slechte manieren. De tafel is een fijne plek en er zijn veel positieve manieren om aandacht te krijgen door mee te doen met de rest van het gezin. Kinderen kunnen op hun eigen manier een smaak voor voedsel leren ontwikkelen. Ze ervaren dat ze niet worden gedwongen om te eten wat ze niet willen, maar er zullen hen ook geen speciale diensten verleend worden. Ze kunnen leren dat respect van twee kanten komt.

 

Tips

  1. Je kunt je kind helpen om te leren naar zijn eigen gevoelens en lichaamswijsheid te luisteren in plaats van het kind te trainen om te veel te eten om jou een plezier te doen, of kieskeurig te doen om jou dwars te zitten. Denk er eens aan hoeveel volwassenen met overgewicht als kind hun bord moesten leeg eten en volledig het contact verloren hebben met de betekenis van het woord ‘honger’.
  2. Als je etenstijd beschouwt als een tijd om kinderen te laten eten en te preken over manieren, zullen de kinderen je misschien terugpakken met slechte manieren. Als je houding is dat de maaltijd een speciale tijd is om samen te zijn als gezin, zullen ze dat waarschijnlijk ook zo zien.
  3. In verschillende stadia van ontwikkeling zullen je kinderen misschien niet de ideale maat hebben, wees dus geduldig met hen en met jezelf. Als al het andere faalt, vertrouw dan je eigen gevoel van wat normaal is voor jouw kinderen.
  4. Moedig hen aan om regelmatig te bewegen. Zet de tv uit en jaag zo nodig de kinderen van de bank af.
  5. Als je praat met mensen die de oorlog hebben meegemaakt, dan vertellen ze dat moeilijk eten nooit een probleem was. Ouders maakten er geen punt van als een kind niet wilde eten omdat er vaak niet genoeg was. Als kinderen er geen aandacht door kregen als ze slecht aten, dan aten ze wat er was of ze bleven hongerig.

 

Om over na te denken…

“Een van onze peuters nam deel aan een peuterprogramma van de universiteit waar ze tijdens de lunch allemaal soorten voedsel op tafel zetten en de kinderen toestonden om te eten wat ze zelf wilden. Soms at hij eerst cake, en soms eerst broccoli. De belangrijkste stelling van dit programma was, dat de kinderen op een natuurlijke manier zouden kiezen wat goed voor hen was, als ze konden kiezen uit een verscheidenheid aan voedzame dingen.”

“De eerste keer dat ik met mijn stiefkinderen en hun grootouders aan tafel zat, was ik verbijsterd door de hoeveelheid commentaar over de eetgewoontes van de jongste. Hij werd overgehaald om dit te proberen, en dat, en nog iets, hij werd de lastige eter van het gezin genoemd. Ze vertelden mij dat hij geen groente of fruit at, enz. Natuurlijk was hij een lastige eter, met zoveel negatieve aandacht waardoor iedere maaltijd een machtsstrijd werd.”

Gedoe rond het eten
FacebookpinterestlinkedinmailFacebookpinterestlinkedinmail