Korte Opleiding tot Positive Discipline Parent Educator op 14 + 15 januari 2017

Positive Discipline (ontwikkeld door Lynn Lott en Jane Nelsen) is een op onderzoek gebaseerde methode, en biedt een stap-voor-stap aanpak voor het starten en leiden van workshops en cursussen voor ouders en opvoeders. De ervaringsgerichte activiteiten zorgen voor een dieper inzicht omdat het niet alleen het hoofd, maar ook het hart raakt en dragen daardoor eerder bij aan verandering van het gedrag. Bij het onderdeel Ouders helpen Ouders leer je, op een ontspannen en leuke manier,  de stappen om in de groep persoonlijke vragen of problemen op te lossen. De meeste deelnemers vinden dit het meest waardevolle en leuke onderdeel.

De eerste korte opleiding tot Positive Discipline Parent Educator zal worden aangeboden op 14 + 15 januari 2017 door Positive Discipline Nederland in Conferentieoord de Poort in Groesbeek.

U kunt zich hier aanmelden voor de opleiding.

De flyer met meer informatie vindt u hier

Recent onderzoek laat zien dat kinderen vanaf hun geboorte zijn aangelegd om zich met anderen te verbinden, en dat kinderen die zich met hun gezin, gemeenschap en school verbonden voelen, minder geneigd zijn tot negatief gedrag. Om succesvolle leden van de samenleving te worden, is het onontbeerlijk dat kinderen bepaalde eigenschappen en vaardigheden leren.

Vijf criteria van Positive Discipline zijn:

  1. Het helpt kinderen zich verbonden te voelen. (Erbij te horen en van betekenis te zijn)
  2. Het is bemoedigend en respectvol.  (Vriendelijk en vastberaden tegelijk)
  3. Het werkt op de lange termijn. (Denkt na over wat het kind denkt, voelt, leert en besluit over zichzelf en zijn wereld – en wat het moet doen in de toekomst om te overleven of op een voorspoedig op te groeien)
  4. Het leert belangrijke vaardigheden. (Respect, zorg voor anderen, problemen oplossen en samenwerken, zowel als vaardigheden om thuis, op school of gemeenschap bij te dragen)
  5. Het nodigt kinderen uit om te ontdekken welke talenten te hebben. (Moedigt aan om op een positieve manier hun persoonlijke invloed en zelfstandigheid in te zetten)

Kenmerken:

  • Je krijgt nieuwe inzichten en doet ervaringen op die je hart raken.
  • Door je te verplaatsen in het kind ontdek je wat echt werkt en wat niet.
  • Je leert door te ervaren (biedt de gelegenheid om nieuwe vaardigheden te oefenen en plezier te hebben).
  • Praktisch en direct toepasbaar.

Deelnemers in de opleiding leren:

  • Eenvoudige gereedschappen om direct toe te passen om zelfdiscipline en intrinsieke motivatie bij jonge mensen te bevorderen.
  • Samenwerking en wederzijds respect  te verbeteren.
  • Inzicht  te krijgen in uitdagend gedrag.
  • Hoe je gezinsoverleg toepast  voor het leren van waardevolle sociale en andere vaardigheden zoals empathie, communicatie, verantwoordelijkheid, probleemoplossende vaardigheden, zelfdiscipline en verantwoordelijkheid.
  • Ervaring op te doen met de activiteiten waarmee ouders en opvoeders nieuwe inzichten krijgen in hun gedrag.
  • Hoe je een cursus begeleidt voor ouders en opvoeders  volgens Positive Discipline.

Positive Discipline is gebaseerd op het werk van Alfred Adler en Rudolf Dreikurs. Dr. Adler was de eerste die in 1920 demonstraties gaf voor publiek over opvoeding. Hij was voorstander van het idee om kinderen met respect en gelijkwaardigheid te behandelen, maar zei ook dat verwennen en pamperen niet bemoedigend is voor kinderen en dat het sociale- en gedragsproblemen veroorzaakt.

U kunt zich hier aanmelden voor de opleiding tot Positive Discipline Parent Educator.

De flyer met meer informatie vindt u hier

Opleiding tot Positive Discipline Educator – nieuw in Nederland
Getagd op: