Ja maar hoe weet mijn kind dan dat hij iets fout heeft gedaan?

Wil je mij helpen om te bedenken wat we kunnen doen aan Sarah. Zij is weer te laat, te laat met aankleden, te laat met ontbijten, te laat op school, te laat met komen wanneer je roept, te laat met haar huiswerk, je wordt er knetter van. Wat kunnen we doen om Sarah een lesje te leren? Zodat ze echt snapt dat het niet kan zo!
Pak papier en een pen en schrijf eens op wat je allemaal kunt bedenken om Sarah een lesje te leren.

Heb je dat gedaan? Wat staat er op? Ze mag een week niet afspreken, je zet haar op de trap of het stoute stoeltje, ze moet strafwerk maken, je legt het haar nog eens uit en nu nog duidelijker, je houdt een preek, ze moet nog eerder beneden komen zodat ze genoeg tijd heeft…. zulke dingen?

Nu wil ik je vragen om nog eens mee te denken over Sarah. Het lukt haar niet om op tijd te komen, zij is weer te laat, te laat met aankleden, te laat met ontbijten, te laat op school, te laat met komen wanneer je roept, te laat met haar huiswerk. Ze heeft hulp nodig. Wil je samen met mij bedenken wat we kunnen doen om Sarah te helpen om op tijd te komen. Bedenken wat Sarah zou kunnen helpen. Heb je het papier nog? Draai het om en schrijf op wat je kunt bedenken om Sarah te helpen.

Wat heb je opgeschreven? Wil je samen met haar zoeken naar oplossingen, brainstormen en dan samen een oplossing kiezen om een week uit te proberen. Wil je samen met haar een routinekaart maken, zodat ze meer structuur krijgt en overzicht en je niet meer hoeft te schreeuwen dat ze op moet schieten maar haar aandacht op de routinekaart kunt vestigen? Wil je samen met haar gaan zitten op een rustig moment en horen hoe zij zich voelt wanneer er snel iets moet gebeuren? Wil je haar een dikke knuffel geven en zeggen dat het wel goedkomt en met haar delen hoe jij ook weleens zulke dingen meemaakt…

Op welke manier denk je dat Sarah meer leert?
Op welke manier ontwikkelt zij meer vaardigheden?
En wat heeft ze aan de vaardigheden die ze leert?
En als je ‘s avonds in bed ligt, hoe zou je je dan hebben willen gedragen met je kind? Wanneer lig je wakker te piekeren en wanneer niet?

Want gaat het er uiteindelijk om of je kind weet dat het iets fout heeft gedaan of dat je je kind helpt om zich te ontwikkelen en vaardigheden te leren waar het zijn hele leven wat aan heeft?

Geïnspireerd? Meer weten? Wil jij meedoen aan een cursus Positive Discipline voor Ouders/opvoeders? Kijk hier voor meer informatie.

 

Ja maar hoe weet mijn kind dan dat hij iets fout heeft gedaan?
FacebookpinterestlinkedinmailFacebookpinterestlinkedinmail
Getagd op:                        

2 gedachten over “Ja maar hoe weet mijn kind dan dat hij iets fout heeft gedaan?

  • 24 november 2018 om 19:54
    Permalink

    Dit soort discussies zijn ook geen juridische discussie, maar een emotionele discussie. Waarom wil de ouder het kind zo streng in de gaten houden, waarom wil de scouting groep dit niet. Eerstgenoemde kan ik niet beantwoorden, want ik ben de ouder niet en ik weet dat mijn (flink jongere) kinderen dit soort monitoring niet nodig hebben. De tweede kan ik wel beantwoorden. Het programma van deze leeftijdsgroep is gericht op verantwoordelijkheid, organisatie, samenwerking en zelfredzaamheid. De strikte monitoring van de ouder staat dus lijnrecht tegenover 50% van de doelen van het programma.

    Beantwoorden
    • 24 november 2018 om 23:31
      Permalink

      Heel mooi, ja, het gaat erom dat kinderen verantwoordelijkheid, organisatie, samenwerking en zelfredzaamheid leren. Waar dan ook, thuis, bij scouting, op school overal waar ze leren, zich ontwikkelen en voorbeelden zien die wij als volwassenen stellen 🙂

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *