Wat mij bezighoudt is het woord ‘routine’. Heel veel dingen die wij (automatisch) doen komen voort uit routines die we hebben opgebouwd.
Voorbeeld: ik sta op ’s ochtends, poets mijn tanden, ga douchen, kleed me aan, en fatsoeneer mijn haar, trek alle gordijnen open, zet de ramen open, ga naar beneden, zet water op voor de thee voor ons allemaal, maak mijn ontbijt klaar enzovoort… Ondertussen heb ik allerlei gedachtes over wat er die dag gebeuren gaat of wat af moet, wat voor plannen ik heb, welke boodschappen gehaald moeten, dat ik mijn moeder wil bellen, en ongemerkt werk ik mijn routine af.
Het is niet zo dat ik er bewust voor gekozen heb om het een na het ander te doen. Maar die routine komt ergens vandaan. Die is het gevolg van jarenlange ervaring over wat handiger is om eerst te doen en wat daarna, uit het kunnen berekenen hoeveel tijd ik heb, en hoe lang ik over alles doe.
Kinderen hebben die routines (nog) niet. Ze worden er niet mee geboren, ze moeten die gaandeweg ontwikkelen. En omdat die routines er nog niet zijn, of nog niet voldoende ingesleten zijn ergeren ouders zich massaal aan hun kind als die treuzelt, dingen overslaat, zich niet aan de ‘afspraken’ houdt, zijn huiswerk niet maakt etc.
Binnen Positive Discipline hebben we de tool ‘Routines’, en het doet precies dat, je laten nadenken over routines en hoe jij daar met je kind samen aan kan werken.
Je kunt op een rustig moment gaan zitten en 1 ding nemen waar je graag met je kind aan wil werken. Neem bijvoorbeeld het ochtendgedoe. Bespreek samen wat er allemaal gebeuren moet voordat we het huis uit kunnen om naar school te gaan, of voordat we op zondag aan het ontbijt zitten. Schrijf alles dat jullie samen brainstormen op (probeer zoveel mogelijk vragen te stellen aan je kind zodat het zelf op alle stappen komt). Schrijf ze even op een lijstje en orden die lijst dan. “Wat wil je eerst doen, wat daarna…”
Bekijk dan hoe je kind deze stappen in zijn routinekaart wil verwerken. Wil hij/zij ze opschrijven, schrijf jij ze op en tekent het er iets bij, nemen jullie tijdschriften en ga je knippen en plakken, maken jullie foto’s van elke stap? Daarna verwerk je dit tot een routinekaart. Je hang ze onder elkaar, plakt het op kaartjes, tekent het op een groot vel papier… En dan bedenk je samen met je kind waar de routinekaart komt te hangen. Sommigen hangen er een wasknijper bij om de stappen aan te kunnen geven, of maken kaartjes die je open en dicht kunt klappen.
Heb je die routines eenmaal SAMEN met je kind bedacht en opgehangen dan is vanaf dat moment de routinekaart de baas. Jij als volwassenen hoeft dan alleen nog door te pakken, de routinekaart levend te houden, en je kind te vragen “Wat is het volgende op je routinekaart?” op het moment dat het afgeleid is.
Het is belangrijk om je te realiseren dat je kind oefening nodig heeft om nieuwe routines onder de knie te krijgen. En daar heeft het jouw bemoediging en doorzettingsvermogen voor nodig 😉
In de online cursussen die ik geef doen we hier een leuke oefening over zodat je alle ins en outs van deze krachtige tool leert kennen. Kijk hier voor meer informatie over de cursussen.