“Hoezo speciale tijd inplannen met mijn kinderen? Ze doen toch al de hele dag een beroep op mij…”

Misschien denk jij ook zo: “waarom zou ik speciale tijd moeten inplannen voor mijn kinderen”, je besteedt misschien al veel tijd aan je kinderen. Staat met of zelfs vóór hen op, regelt alles, brengt hen naar school, na schooltijd naar sport of naar vriendjes, bezoekt samen familie en vrienden, shopt samen voor kleding en boodschappen, kookt, maakt schoon en nog veel meer…

Kijk eens naar je eigen behoeften, wanneer voel jij je bijzonder? Wanneer voel jij je verbonden met anderen? Een van de meest bemoedigende dingen die een ander voor jou kan doen is jou laten merken dat je belangrijk bent, dat ze het fijn vinden om bij je te zijn, dat jij er bent, dat jullie samen tijd doorbrengen. Je voelt je bemoedigd als een ander er voor je ‘is’ en tijd met je doorbrengt.
Zo is het ook met je kind. Er is verschil tussen tijd ‘die moet’, ‘zomaar tijd’ en ‘geplande speciale tijd’.

“Kinderen jonger dan twee jaar vragen heel veel tijd en zijn nog niet oud genoeg om het idee van ‘speciale tijd’ te kunnen begrijpen. Zolang zij voelen hoeveel plezier je in hen hebt, is speciale tijd niet nodig. Kinderen tussen twee en zes jaar hebben elke dag minstens tien minuten speciale tijd nodig waar ze op kunnen rekenen. Langer is nog beter, maar je zult verbaasd staan wat een wonderbaarlijk effect dat heeft, ook al kan je maar tien minuten vrij maken tussen je drukke werkzaamheden door.
Tussen zes en twaalf jaar hebben kinderen misschien niet elke dag speciale tijd nodig (dat kun je zelf beoordelen), maar ze vinden het fijn om te kunnen rekenen op tenminste een half uur per week. Wat je doet en hoe lang, kan per gezin verschillen. Melk en koekjes bij de verhalen na schooltijd, of een uur elke zaterdag. Het belangrijkste is dat het kind precies weet wanneer er speciale tijd voor hem of haar is en daar ook op kan rekenen.
Er zijn verschillende redenen waarom speciale tijd zo bemoedigend is: 

  1. Kinderen voelen zich verbonden en van belang als ze kunnen rekenen op speciale tijd met jou. Ze voelen dat ze belangrijk voor je zijn.
  2. Geplande speciale tijd herinnert je eraan waarom je graag kinderen wilde – om ervan te genieten.
  3. Als je het druk hebt en je kinderen vragen om aandacht, is het makkelijker voor hen om te accepteren dat je geen tijd hebt als je kunt zeggen: “Lieverd, dat kan nu even niet, maar ik kijk uit naar onze speciale tijd om half vijf.”
Speciale tijd - toolkaart Positive Discipline
Speciale tijd – Positive Discipline Toolkaart

Maak samen met je kinderen afspraken over hun speciale tijd. Bedenk een lijst van dingen die jullie graag samen willen doen. Als je begint met het samenstellen van de lijst, denk er dan nog niet teveel over na en streep niks weg. Later kunnen jullie samen de lijst goed bekijken en een indeling maken. Als iets veel geld kost, zet het dan op een aparte lijst van dingen waarvoor gespaard moet worden. Als er dingen tussen zitten die meer tijd kosten dan de tien minuten tot een half uur die voor de speciale tijd gereserveerd is, zet ze dan op een aparte lijst voor gezinsactiviteiten die langer duren.

Ik geef ouders vaak de suggestie om hun telefoon uit te zetten, om te benadrukken dat dit speciale tijd is die niet onderbroken mag worden. Er was echter ook een moeder die haar telefoon aan liet tijdens de speciale tijd met haar dochtertje van drie. Als ze gebeld werd antwoordde ze met: “Het spijt me, ik kan nu niet met je praten. Dit is mijn speciale tijd met Lori.” Lori vond het prachtig als ze haar moeder tegen anderen hoorde zeggen hoe belangrijk hun speciale tijd samen was.

Leerkrachten zullen verbaasd zijn als ze merken hoe effectief het kan zijn om na schooltijd twee of drie minuten met een kind door te brengen zonder over zijn of haar problemen te praten. In plaats daarvan kan de leerkracht dingen vragen als: “Wat vind je het leukste om te doen als je vrij bent?” Vertel daarna wat je zelf het liefste doet. Leerlingen vinden het heel bijzonder als een leerkracht hen dingen over zichzelf vertelt. Vaak zeggen leerkrachten dat simpelweg het feit dat ze na schooltijd een paar minuten aandacht aan een kind hebben besteed, al zo bemoedigend voor dat kind was dat zijn lastige gedrag ophield, ook al werd er helemaal niet over dat gedrag gesproken…”

Uit ‘Positive Discipline’, Jane Nelsen, p. 175 – 177


Met kinderen ouder dat 12 kun je samen afspraken maken voor jullie speciale tijd samen. Zorg ervoor dat je minstens 1x per week iets fijns op je agenda hebt staan. En ik weet zeker dat ook kinderen die het huis al uit zijn het extra speciaal vinden als jij tijd maakt, hen opzoekt, samen een museum of bioscoop bezoekt, een lange wandeling maakt samen, of gewoon op de bank hangt en de dag met elkaar doorneemt. Vaak zijn dit de momenten waarop je je (oudere) kind tot steun kunt zijn door het delen van je eigen ervaringen en het praten over de wat moeilijkere onderwerpen 🙂

Laat me weten wat er bij jullie op de agenda staat en hoe jullie je speciale tijd samen invullen!


Speciale tijd inplannen
FacebookpinterestlinkedinmailFacebookpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *