Een kind raakt gemotiveerder door het vinden van oplossingen dan wanneer het gestraft wordt

Vaak wordt er gevraagd wat het verschil is tussen Positive Discipline en andere methodes voor in de klas.
Binnen Positive Discipline gebruiken we geen enkele soort straf.
Straf is bedoeld om kinderen te laten boeten voor wat ze gedaan hebben, wat er is gebeurd.

In plaats daarvan leren we kinderen zich te richten op oplossingen. Dat is een van de mooie aspecten van het Positive Discipline klassenoverleg waarin kinderen in een kring zitten en zij eerst leren om elkaar complimenten te geven en waardering te uiten voor wat ze zien in de anderen. Ze leren zich hierdoor richten op het goede en leren uiten wat ze waarderen aan de ander.

Daarna richten de kinderen zich op het vinden van oplossingen voor problemen. Ze leren brainstormen om zo veel mogelijk oplossingen te vinden.
Dan kan het kind dat het probleem inbracht een van de oplossingen kiezen waarvan hij of zij denkt dat het hem of haar gaat helpen.

Je kunt je vast wel voorstellen hoeveel effectiever het is als een kind kiest wat hij of zij denkt dat gaat helpen, omdat het gemotiveerder is om te doen wat hij of zij zelf gekozen heeft.

Ook binnen de klas is het zeer belangrijk om de vijf criteria voor Positive Discipline voor ogen te houden. Vraag je altijd af of wat je doet aan deze criteria voldoet zodat wat je doet effectief is en zorgt voor verbinding tussen jou en de kinderen. Dan pas voelt het kind zich veilig en verbonden en kan het leren in een fijne omgeving.

  1. Help je kinderen om zich verbonden te voelen? Voelen ze zich erbij horen en voelen ze dat ze van betekenis zijn?
  2. Is wat je doet respectvol en bemoedigend voor alle betrokkenen (voor jou, de kinderen en voor de situatie)? Ben je vriendelijk en vastberaden tegelijk?
  3. Is het effectief op de lange termijn? Denk je na over wat het kind denkt, voelt en besluit over zichzelf en de wereld – en wat hij in de toekomst moet doen om te overleven en succesvol te zijn?
  4. Leert wat en hoe je doet belangrijke sociale vaardigheden en vaardigheden voor het leven? Dan heb ik het over bijvoorbeeld vaardigheden en eigenschappen als respect, problemen oplossen, samenwerken en ook vaardigheden om thuis, op school en in de gemeenschap bij te dragen.
  5. Nodig je kinderen uit om te ontdekken hoe capabel ze zijn? Bemoedig je het opbouwende gebruik van persoonlijke invloed en autonomie?

OPLEIDING
Wil je graag meer leren over het gebruik van Positive Discipline in de klas doe dan mee aan de tweedaagse korte opleiding tot Positive Discipline Classroom Educator. Hier vind je meer informatie en de link naar de inschrijving. Heb je vragen of wil je overleggen, bel of mail me dan gerust.

Wat doet Positive Discipline in de Klas?
FacebookpinterestlinkedinmailFacebookpinterestlinkedinmail
Getagd op:             

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *