Welke boodschap kreeg jij vroeger mee als je een fout had gemaakt? Dat je dom was, of onhandig, een teleurstelling of een kluns. Misschien dacht je dat je de volgende keer beter geen risico kon nemen als je niet helemaal zeker was van het resultaat, of dat je moest proberen om aardig gevonden te worden ook al ging dat ten koste van je eigenwaarde. Of juist dat je altijd bezig was je waarde te bewijzen. Of je dacht, de volgende keer laat ik me niet betrappen…
Toch bedoelen ouders en leerkrachten het meestal goed als ze negatieve boodschappen meegeven over fouten. Ze proberen kinderen te motiveren om beter hun best te doen voor hun eigen bestwil…Ze hebben alleen niet nagedacht over de lange termijngevolgen en hoe deze meningen de kinderen hun hele leven bij blijven.
Maar er is ook een andere manier. Leer kinderen om enthousiast te zijn over fouten en dat het juist gelegenheden zijn om van te leren. Zou het niet geweldig zijn als een ouder of leerkracht tegen een kind zegt: “ Je hebt een fout gemaakt, fantastisch! Wat kunnen we er van leren?” Ja, er staat ‘we’, want veel fouten worden gemaakt omdat we geen tijd hebben genomen om het goed voor te doen of om ze te bemoedigen. Want “Children do better when they feel better!”