Deze keer een bericht van mij over het het bereiken van samenwerking. Klaag jij ook wel eens dat de kinderen in je groep of klas of je eigen kinderen niet meewerken? Hun speelgoed, hun spullen, hun was niet opruimen? En dat ze nooit eens uit zichzelf denken aan het opruimen na het eten, of het helpen met de boodschappen uit de auto tillen of zodra de bel gaat naar buiten stuiven zonder dat ze eerst opruimen wat ze hebben gebruikt?

Waar het om gaat is dat kinderen bemoediging nodig hebben om zich goed te voelen en om mee te doen, kinderen hebben bemoediging nodig net als planten water nodig hebben (Dreikurs). Dus net als water van vitaal belang is voor het groeien en gedijen van planten, zo belangrijk is bemoediging voor kinderen.
 
Kinderen voelen zich bemoedigd als je hun standpunt begrijpt en respecteert (en nee, dat is echt niet hetzelfde als het ermee eens zijn!).

Stappenplan voor het bereiken van (meer) samenwerking:
1) Laat zien dat je de gedachten en gevoelens van het kind begrijpt
2) Toon empathie zonder te vergoelijken (vergoelijken is dat je zo over iets praat dat het niet meer verkeerd lijkt, dat moet je dus niet doen)
3) Vertel een situatie waarbij je je ook zo voelde of je ook zo gedroeg als hij of zij nu doet 
4) Deel je gedachten en gevoelens over het onderwerp
5) Richt je samen op oplossingen

Heel belangrijk is om te onthouden dat kinderen eigenlijk pas naar je luisteren NADAT ze zich gehoord voelen. Dus investeer daarin, slik je trots in, denk even niet aan de tijd die het je kost maar zorg voor verbinding en zorg ervoor dat ze begrijpen dat jij hen begrijpt. Vertel over wat jij denkt en hoe jij je voelt op een fijne, rustige manier, niet op een bedreigende of veroordelende manier. (En ja, ik weet, dat is moeilijk, EN het is iets dat je kunt oefenen en waar je steeds beter in wordt).

Wanneer je op deze manier begint met het bespreken van wat jij belangrijk vindt zul je merken dat kinderen best wel willen meewerken.

Dus:

  • * kies een klein onderwerp (stap voor stap verandering bewerkstelligen is veel makkelijker zul je zien). 
  • * kies een geschikt moment
  • * vertel waar je het over wil hebben
  • * toon empathie voor hun kant van de zaak, wees gevoelig voor hoe het voor hem of haar is en uit dat
  • * vertel over een gelijkwaardige situatie die jij hebt meegemaakt
  • * vertel wat jij graag wil en vraag hoe jullie dat samen kunnen bereiken
  • * sta open voor hun oplossingen en brainstorm zelf ook mee
  • * kies samen een oplossing die jullie willen uitproberen
  • * ken het kind goed genoeg om te weten dat het niet meteen vlekkeloos zal gaan en neem je voor om vriendelijk te herinneren aan jullie afspraak
  • * geef tijd en ruimte voor de verandering
  • * en zie en bemoedig elke stap in de goede richting (zonder beloningen!)

Ik start binnenkort weer oudercursus. In de cursus bespreken we dit soort dingen, we oefenen met hoe je effectiever situaties kunt aanpakken zonder dat je boos hoeft te worden of straffen of beloningen hoeft te gebruiken om kinderen te motiveren om het beter te doen. Het is een heel fijne cursus waar je ook ervaringen van ouders hoort en we samen oplossingen vinden voor je problemen. Hier vind je meer informatie: cursus Opvoeden met Positive Discipline

Wil jij zelf cursussen in Positive Discipline geven, of Positive Discipline gebruiken in je werk, doe dan mee aan de tweedaagse opleiding tot Parent Educator! Kijk hier voor meer informatie.

Hoe krijg je kinderen zover dat ze (vanuit zichzelf) meewerken?
FacebookpinterestlinkedinmailFacebookpinterestlinkedinmail
Getagd op: