Dit is zo leuk, dit wilde ik echt even delen met je, ik kreeg in september een bericht van Femke, zij is leerkracht op een school in Nederland en is opgeleid in Positive Discipline. Ze vertelt over de actie die ze aan het begin van het schooljaar hebben gehouden voor meer positief taalgebruik. Ze wilden zich richten op zeggen wat je wél wilt in plaats van de dingen benoemen die je niet wilt.


Hoi Neda, 

In het kader van het bewuster gebruik van positieve taal en het ‘ont-nieten’ hebben wij op school deze week ‘De week van het verboden woord’. Het verboden woord is uiteraard ‘niet’. De leerlingen hebben de uitdaging gekregen om de leerkrachten erop aan te spreken wanneer zij het woordje ‘niet’ gebruiken. Zeker zo aan het begin van het schooljaar, wanneer alle gedragsverwachtingen weer besproken worden, is het een behoorlijke uitdaging om geen ‘niet’ te zeggen. 
Iedere klas houdt per dag de score bij en aan het einde van de dag wordt deze bijgewerkt op de totaalstand van de klas. Deze is te zien in de centrale hal. 
De kinderen vinden het fantastisch om dit bij te houden en voor de leerkrachten is het een heel mooie bewustwordingsoefening. Er is geen prijs aan verbonden, de nadruk is gelegd op het leerproces en op het doel om meer positief taalgebruik in de school te bevorderen, zodat het nóg gezelliger wordt op school. 

En ja, dan blijkt dat je, ook als geoefend PD’er best een uitdaging kunt hebben aan deze actie. Bovendien had ik de ‘pech’ dat mijn klas ontzettend fanatiek bleef opletten en geen enkele ‘niet’ heeft gemist in de telling.
Al met al brengt het nu al een heel leuke sfeer in de klas en hebben we er samen al veel lol om gehad! Op naar een mooie eindscore en hopelijk ook iedere dag een beetje minder ‘niet-jes’.



Een mooi voorbeeld van een geweldig leuke actie op een school. Deze actie kost niet veel tijd en er zijn talloze voordelen uit te halen voor de leerlingen en voor de leerkrachten op deze school, herken jij ze ook?

Zo aan het begin van het schooljaar wil je natuurlijk dat leerlingen zich op hun plek voelen en betrokken raken bij de school, dat ze gemotiveerd raken om te komen, het fijn te hebben en om zich op hun plek te voelen. En dat doe je door zo’n actie. Kinderen zijn gemotiveerd om naar school te gaan, want ‘hoe zou het vandaag gaan met de actie?’. Ze voelen zich verbonden met hun klas, want ze zijn bezig met dezelfde actie. Ze zijn verbonden met de hele school, want de score voor elke klas wordt bijgehouden en is te zien. Ze hebben iets om met elkaar over te praten, dus de onderlinge verbondenheid wordt vergroot.

Leerkrachten stellen zich kwetsbaar op, maken fouten en kunnen er samen met de kinderen om lachen, en het beter proberen te doen. Wat een geweldig voorbeeldgedrag dat je als leerkracht durft te zeggen: dit ben ik, en ik ben niet perfect, dat hoef jij ook niet te zijn. We zijn samen aan het leren! Je wint er het respect mee van je leerlingen en er is geen beter begin van het schooljaar!

Wil jij meer doen met Positive Discipline? Kijk hier voor cursussen en hier voor opleidingen.

Hoeveel ‘nietjes’ komen er uit jouw mond?
FacebookpinterestlinkedinmailFacebookpinterestlinkedinmail
Getagd op: