Hoe ga jij om met je kinderen of de kinderen in je klas als ze ruzie hebben? Raak je in paniek? Denk je dat het nooit meer goedkomt? Vind je het zo vervelend dat je schreeuwt dat ze nú moeten ophouden omdat je anders iets afpakt of ze straf geeft? Trek je je schouders op omdat je weet dat het zo weer over is? Wordt je onrustig en probeer je ze te laten inzien dat het nergens over gaat?

Best lastig of niet?

Je houdt natuurlijk van je kinderen en je hoopt dat ze het fijn hebben met elkaar en elkaar waarderen en goed met elkaar kunnen opschieten.

Hoe ga jij zelf om met eventuele broers en zussen? En was dat altijd zo? Heb je spijt van de dingen die je gedaan hebt als kind of niet?
Hoe leren we met mensen omgaan? Hoe leren we op een prettige manier met mensen omgaan?

Gek genoeg is wat we hierover zeggen en wat we kinderen proberen te leren in het moment niet effectief. Het meest belangrijke is hoe we onszelf gedragen, wat we zelf doen dat het meest aan hen leert. 
Als je daarover nadenkt is het dus best handig om zelf rustig te blijven, om niet te gaan schreeuwen, roepen, straffen, omkopen, zeuren, zielig doen, hen proberen om te praten. 

Wat kun je dan doen als kinderen ruzie hebben?
Je kunt bepalen wat jíj gaat doen. En er is heel veel dat je kunt doen (bij heel jonge kinderen werkt afleiden heel goed bijvoorbeeld), en vandaag wil ik graag deze volgende 3 strategieën met je bespreken.

IDEE 1 VERDRAGEN: Je blijft gewoon in de ruimte en laat het hen zelf uitzoeken, als jij rustig blijft, en je eigen ding blijft doen en je niet laat verleiden om je erin te mengen, dan is het waarschijnlijk zo dat ze even later weer fijn samen spelen. Ja, de gemoederen kunnen oplopen maar uiteindelijk leggen ze hun ruzie bij, of een van hen loopt weg, of kiest eieren voor zijn geld of ze vergeten dat ze het niet eens waren met elkaar. 
WAT LEREN ZE: Wat kinderen hiervan leren is dat jij hen capabel genoeg acht om het zelf uit te zoeken. Ze leren dat ruzies erbij horen en ook weer afgelopen kunnen zijn. Ze leren dat ze geen verantwoording hoeven af te leggen als ze iets fout doen, maar dat ze zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen, ze leren het zelf bijleggen, op hun manier.

IDEE 2 VERWIJDEREN: Je behandelt alle kinderen hetzelfde, en laat hen weggaan. Je zegt bijvoorbeeld iets van: Ga allemaal maar naar buiten/boven om het daar verder uit te zoeken. Of: Ga allemaal naar je kamers en kom terug als je weer samen kunt spelen/zijn.
WAT LEREN ZE: Dat ze allemaal even belangrijk voor je zijn. Dat jij vindt dat ze capabel genoeg zijn om er zelf uit te komen. Dat jij geen oordeel velt over wie er wat heeft gedaan, en geen conclusies trekt gebaseerd op wat je ziet gebeuren (omdat je niet alles kunt zien en kunt horen, ook al denk je van wel 😉 er kan altijd eerder die dag wat gebeurd zijn dat de aanleiding vormt voor wat er nu gebeurt). Ze hebben een goed voorbeeld van dat anderen zich niet bemoeien met iets dat hen niet aangaat, maar er wel voor kunnen kiezen daar niet middenin te willen zitten.

IDEE 3 VERDWIJNEN: Je kijkt eerst of ze wel veilig zijn, zegt NIETS en dan ga je weg. Je verlaat de kamer, het strijdtoneel zogezegd. En je gaat wat anders doen, ergens waar je niet hoort wat er gebeurt. En later ga je gewoon terug, en je zegt niets, en vraagt niets over de ruzie.
WAT LEREN ZE: Dat jij respect hebt voor jezelf, je blijft er niet bij staan om te horen wat ze allemaal tegen elkaar zeggen en roepen en wat ze voor vervelends doen. Het leuke is dat de ruzie nadat jij weg bent vaak snel afgelopen is… het is immers veel minder leuk als je geen toeschouwers hebt die je naar jouw kant wil trekken. En ja, ze leren ook dat jij er wel vertrouwen in hebt dat ze er zelf wel uitkomen.

Wat hebben deze strategieën gemeen? Dat je er bij alle 3 van uit gaat dat zij het zelf wel zullen oplossen. Dat ze er zelf uitkomen. Ze hebben ook gemeen dat jij je niet in de rol van politieagent laat duwen. En dat jij te veel respect voor jezelf hebt om je er bij te laten betrekken. Dat jij niet degene bent die van ze eist dat ze het weer goed moeten maken, maar dat ze dat zelf mogen doen, op hun eigen tijd en hun eigen manier. Ze hoeven ook niet bang te zijn voor ellenlange preken van ons of gedwongen worden om hun excuses aan te bieden.

Nu vraag je je vast af, hoe dat dan moet, hoe leren ze dan wat goed en fout is, dat je elkaar niet mag kwetsen, dat je je emoties onder controle moet leren houden en meer van dat soort dingen.
Dat is een heel legitieme vraag en dat ga je ze ook leren.

Dat doe je door op een ander moment, een rustig moment met een kop thee erbij, gezellig op de bank over dit soort dingen met ze te praten. Door vragen te stellen als: “Hoe merk je dat je een ander hebt gekwetst?” “Wat kun je doen als je je merkt dat je een ander hebt gekwetst?” “Hoe kun je het weer goed maken?” “Wat kun je doen als je je verdrietig voelt door wat een ander doet?” “Wat helpt jou om je gevoelens te herkennen en wat helpt jou om ze een plekje te geven?” Dit zijn hele waardevolle vragen om een goed gesprek met je kind te hebben. En te helpen emotioneel sterker te worden en vaardigheden te ontwikkelen waar ze hun hele leven wat aan hebben. En omdat je dit gesprek hebt op een moment waarop je allebei rustig en kalm bent en er tijd voor hebt, is de kans ook groter dat je kind er over kan nadenken, reflecteren en kan leren, want op het moment van een ruzie is daar allemaal geen ruimte voor.

Vind je het interessant om meer te leren over opvoeden met Positive Discipline en er met andere ouders over te praten, casussen te bespreken en te leren met en van elkaar? Doe dan mee aan een cursus Opvoeden met Positive Discipline of, als je met ouders werkt, doe dan mee aan de opleiding tot Positive Discipline Parent Educator.
 

Cursus Opvoeden met Positive Discipline

Doe mee aan de cursus Opvoeden met Positive Discipline. Je kunt hier alle informatie vinden en je daarna inschrijven via een link op die pagina. Heb je vragen neem dan gerust contact op.
 

Opleiding Positive Discipline Parent Educator

Werk je zelf met ouders en opvoeders in je praktijk of in je werk of wil je dat gaan doen? Volg dan de opleiding tot gecertificeerd Positive Discipline Parent Educator . Hier vind je meer informatie.

Opleiding Positive Discipline Classroom Educator

Geef jij les op school, ben jij IB-er, of school maatschappelijk werker, school counselor, of teamlid? Volg dan de opleiding tot gecertificeerd Positive Discipline Classroom Educator . Hier vind je meer informatie.

RUZIENDE KINDEREN, WAT DOE JIJ ERAAN?
FacebookpinterestlinkedinmailFacebookpinterestlinkedinmail
Getagd op: