Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier merk ik dat de kinderen het wel heel lang vinden duren, ze missen het om live les te hebben, zij hebben al sinds afgelopen maart al hun lessen online, ze snappen het wel, en zien ook wel in dat het nodig is maar het is wel lastig (ze zitten beide op de uni).
Misschien heb jij wel kinderen die je thuis moet helpen met hun lessen, ik heb dan nog het geluk dat mijn kinderen alles zelf doen, sterker nog, ik mág me er helemaal niet meer mee bemoeien 😉
Maar als jij je kinderen dagelijks aan het werk moet zetten en houden kan dat knap moeilijk zijn. Tel daar bij op dat je zelf ook genoeg te doen hebt en je vaak bovenop elkaars lip zit, dan is het lastig om de hele dag je geduld te bewaren en goed voor je gezin en goed voor je werk én jezelf te zorgen. Ik wou dat ik het kon oplossen. Helaas lijkt het of de weg die nog voor ons ligt met dit virus niet kort is…
Voor nu heb ik bedacht dat het misschien kan helpen om het te hebben over het goed voor jezelf zorgen. Het is misschien een open deur maar als jij niet lekker in je vel zit, als jij niet hoopvol gestemd bent en niet meer weet waar je de energie vandaan moet halen gaat het ook niet goed met je kind (of de kinderen in jouw omgeving). Kinderen hebben enorm goede voelsprieten. Dus ben jij bang, uitgeput, ten einde raad of zie je het even niet zitten dan merkt het kind dat. Echt waar.
Dan gaat het kind je vragen of er wat is, of het gaat reageren met vervelend gedrag of extra lief zijn.
Het is trouwens geen goed idee om op een vraag of het wel goed gaat met je van je kind te antwoorden: “er is niets aan de hand” als er wel wat is. Dan gaat het kind twijfelen aan zijn eigen beoordelingsvermogen. Beter is dan (beknopt) te zeggen wat er is. En dat het wel goedkomt maar dat je daar even tijd voor nodig hebt. En je kunt je woorden aanpassen aan de leeftijd van het kind . Een kind van 5 kun je zeggen dat je wat verdrietig bent en heel erg toe bent aan een fijne knuffel. Een kind van 12 kun je meer uitleggen en misschien wil het kind met je meedenken en erover praten.
Weer een mogelijkheid om je kind te leren om te gaan met gevoelens.
We kunnen niet sturen welke gevoelens we voelen maar we kunnen wel laten zien hoe we ermee om kunnen gaan.
Eh, nee klopt niet helemaal, soms of eigenlijk heel vaak komen je gevoelens voort uit je gedachten. Als je bijvoorbeeld de hele dag denkt: “Potverd#@# nou heeft X wéér zijn sokken niet in de wasmand gedaan!” Dan is het heel moeilijk om X aan het einde van de dag vrolijk te begroeten. Geheid dat dan het eerste dat je zegt iets is van “waarom heb je nou weer….” Gedachten sturen onze gevoelens. En op hun beurt sturen zij onze acties.
Kun je dus ook andersom gebruiken, blije gedachten, hoopvolle gedachten zorgen ervoor dat onze gevoelens positiever worden.
Vandaar ook alle dankbaarheidsdagboeken, gewoontes om tijdens het eten om beurten dingen te noemen waar je die dag blij mee was of de dag afsluiten bij je kind en nog eens doorspreken wat er fijn was en wat minder fijn, met een vriend of partner samen terugdenken aan leuke herinneringen… allemaal zorgt dat ervoor dat we ons beter voelen, ons goed voelen.
Probeer maar eens bewust te letten op de dingen waar je dankbaar voor bent en blij mee bent en daar een gewoonte van te maken.
Volgens mij ben ik helemaal aan het afdwalen, ik wilde het hebben over voor jezelf zorgen.
Neem een stuk papier en een pen en schrijf zoveel mogelijk dingen op waar jij blij van wordt, waar je energie van krijgt, waar jij van kan genieten.
Hang het lijstje op of schrijf het op kleine stukjes papier in een leuke pot of maak er een poster van…
Opdracht: Kies elke dag een van de dingen van je lijstje en plan dat voor jezelf in.
Lukt het niet om het elke dag te doen, dan minimaal 1x per week.
Enne ben je benieuwd naar mijn lijstje, dan wil ik er wel een paar van de dingen die erop staan noemen:
- een ommetje maken (ook al bevriest mijn neus zowat)
- lezen
- een goed gesprek met een gezins- of familielid
- even door de kamer dansen (is wat lastig als de kinderen thuis zijn, dan krijg ik commentaar)
- een lekkere kop thee en naar buiten staren
- een vriendin bellen
- chocolade eigenlijk ook, maar dat mag ik nu even niet (verhipte nieuwjaarsvoornemens ook…)
- …
Ik ben erg benieuwd naar jouw lijstje, stuur me een foto!
Trouwens als je toch lekker bezig bent kun je meteen ook je kinderen aan het werk zetten om hun eigen lijstje te maken 😉
NIEUW! JASPERS COOLE RUIMTE
Verder wil ik je heel graag vertellen dat het eerste kinderboek van Positive Discipline geschreven door Jane Nelsen, vertaald is in het Nederlands. Het heet ‘Jaspers Coole Ruimte‘. Het is een prachtig boek met grote tekeningen van internationaal bekende tekenaar Bill Schorr, 39 bladzijden full color, A4 formaat met harde kaft. En achterin het boek staan 14 tips van Jane voor ouders.
In het kort gaat het verhaal zo:
Jasper heeft voor de verjaardag van papa een kommetje gemaakt maar onderweg naar huis struikelt hij en het kommetje valt stuk. Jasper komt boos thuis. BAM! – de achterdeur vliegt open en Jasper stormt naar binnen. Hij kijkt heel boos. “Ik kan zien dat je erg boos bent, wil je erover praten?” vraagt mama. “Nee!” gilt Jasper en geeft de keukentafel een schap. “AUW!” roept hij. Tenslotte laat hij zich in mama’s uitgestrekte armen vallen. Hij huilt en huilt terwijl mama hem vasthoudt. Dan stopt Jasper met huilen en haalt twee keer diep adem zoals mama hem geleerd heeft en hij vertelt wat er gebeurd is…
Jasper is boos en verdrietig en mama vraagt hem wat een fijne plek zou zijn waar hij naartoe kan als hij zich niet fijn voelt. Jasper en mama maken vervolgens deze Coole Ruimte voor Jasper, met sterren, planeten en zijn eigen ruimteschip. En nadat de coole ruimte getest wordt als Jasper een nieuw cadeau maakt voor papa waar per ongeluk een pot verf overheen gaat heeft Jasper ook een goed idee voor een geweldig mooi cadeau voor papa: zijn eigen coole ruimte!
Je kunt het boek hier bestellen voor € 17,50 excl. verzendkosten.