Waarom gedraagt mijn kind zich nou zo? Waarom is het aan het clownen, of doet het niet wat ik zeg of kliert het met zijn broertjes en schopt het anderen. Of rent het hier alleen maar de deur in en uit en propt het nog net zijn eten naar binnen voor de volgende afspraakjes.

Het is bijna zomervakantie, en ik denk dan (misschien net als jij): “Heerlijk – tijd voor elkaar, lange zomeravonden op het terras genieten van de avondzon, van lekker eten, elkaar en ellenlange gesprekken met mijn gezin.” Hoewel jij natuurlijk afhankelijk van de leeftijden van je kinderen anderen beelden hebt bij ‘heerlijk zomer’. Ik zou het eigenlijk wel leuk vinden om die te lezen, zou erg leuk zijn om van je te horen, schrijf me hieronder waar jij aan denkt bij ‘heerlijk zomer’.

De realiteit is hier helaas anders, de kinderen trekken hun eigen plan, staan (als ze al hier zijn) (laat) op, zijn weg voordat ik het weet en komen laat thuis. Ja, ik weet het, ik moet ook niet anders verwachten, ze staan al op eigen benen, studeren en wonen op kamers… Maar toch, het zou fijn zijn om te weten dat voor hun wij als gezin ook belangrijk zijn. Gelukkig zijn we dat ook, en vinden ze het ook fijn om samen met ons een dag door te brengen, maar we moeten het wél plannen en liefst moet het om hun plannen heen gebeuren 🙂

Ze vinden het wel heel erg fijn en voelen zich geliefd als wij laten merken dat we graag samen zijn met hen, een dag of activiteit samen plannen, een keertje uit eten gaan, naar de bioscoop of hen vragen mee te gaan naar opa en oma of de familie.

En dat is precies wat er gebeurt als je je kind laat merken dat hij of zij belangrijk voor je is, dat het erbij hoort en dat je kind van belang is, en je het fijn vindt dat hij of zij een bijdrage levert aan het gezin. En je graag bij hem of haar bent. Plan dus vaak genoeg speciale tijd in samen.

Plan speciale tijd

Dat is trouwens ook het basisverlangen van de mens. Het gevoel te hebben erbij te horen en van belang te zijn. Als je je zo gedraagt dat je kind dát denkt: ‘Ik hoor erbij en ik ben van belang’ dan zul je zien dat je kind zich veel beter gedraagt. Een kind dat voelt: ‘ik hoor erbij en ik ben van nut’, voelt zich bemoedigd. Omgekeerd, als een kind dat níet voelt, voelt het zich ontmoedigd. En we weten van Dreikurs dat een kind dat zich misdraagt een ontmoedigd kind is.  

Dus vandaag gaan mijn tips hierover: neem tijd voor elkaar, bespreek samen met je gezin wat jullie leuk vinden om te doen en plan dat in. Neem speciale tijd voor elkaar!

Vaak doen gezinnen lang niet genoeg leuke dingen met elkaar. Ja er is wel veel te doen, dagen zijn helemaal volgepland, maar meestal met sporten, speelafspraken, huiswerkbegeleiding etc. Echt sámen iets leuks doen schiet er nog wel eens bij in.
We willen dat meestal wel, maar nemen niet de tijd om het te plannen en vast te leggen op een kalender waardoor het er weer bij inschiet.

Hoe pak je dit dan wél aan, zodat je succes hebt? Volg deze stappen:

  • Ga als gezin bij elkaar gaan zitten en vul samen het leuke dingen om te doen’-schema in. Jullie bedenken dan zoveel mogelijk dingen die jullie leuk vinden om te doen. Wat is leuk om te doen als gezin? Wat is leuk om alleen te doen? Of samen met iemand (en wie is dat dan). En je kunt onderscheid maken tussen dingen die gratis te doen zijn en die geld kosten. Het leuke dingen om te doen-schema kun je hier als pdf downloaden en net zo vaak printen als je nodig hebt.
  • Dan krijgt iedereen ook een leeg schema om zelf in te vullen, je kunt je gezin daar bijvoorbeeld een week de tijd voor geven. (Vul er trouwens zelf ook een in.)
  • Je kunt een stapel oude tijdschriften neerleggen waar iedereen plaatjes uit mag knippen om zijn of haar ideeën te illustreren. Voor de kinderen die nog niet (goed) kunnen schrijven is dat ook een goed idee, zij kunnen zo ook deelnemen aan de brainstorm. Tekenen mag natuurlijk ook.
  • Wanneer je de week erna weer bij elkaar komt kies je samen een aantal activiteiten die je op de kalender invult. Je kunt daar een vaste dag/middag/avond voor pakken, bijvoorbeeld 1x per week of 1x per maand. Of een eerste zaterdag van de maand voor het gezin, een tweede zaterdag voor … etc. Je besluit wanneer het geld mag kosten en hoeveel, en wanneer jullie dingen plannen die niets kosten. Jullie kunnen ook een speciale zomerkalender maken, die versieren met plaatjes en tekeningen, zodat de kinderen weten wat er allemaal op de planning staat.
  • Je kunt kiezen wat je met de dingen wilt doen die ieder voor zich heeft bedacht om alleen te doen of met een ander. Wil iedereen een eigen kalender maken? Of wil iedereen een lijst maken van leuke dingen om alleen te doen, voor als je je verveelt bijvoorbeeld? Of wil je deze dingen ook op de gemeenschappelijke kalender laten inplannen….
  • En heel belangrijk: HOU JE DAARNA aan de de plannen die op de kalender staan!
  • Vergeet niet je volgende gezinsoverleg te plannen waarop je weer plannen gaat maken en herinneringen ophaalt aan de leuke dingen die jullie hebben gedaan!

Ik lees graag hieronder hoe jij in je gezin speciale tijd in de praktijk brengt en ik ben erg benieuwd wat er op jullie ‘leuke dingen doen’-schema staat!

“Is quality time nou echt zo belangrijk? We zien de kinderen toch de hele tijd…”
FacebookpinterestlinkedinmailFacebookpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *