Verwennen. De meesten van ons vinden eigenlijk wel dat je kind (extreem) verwennen niet zo handig is, en dikwijls bedoelen we dan teveel snoep geven, of toestaan dat kinderen maar eindeloos tv kijken of spelletjes spelen op de computer, of het uitgaan van je kind onbeperkt financieren…
Sommige soorten verwennerij door grootouders of familieleden vinden we eigenlijk helemaal niet erg, ook al doen we alsof we dat wel erg vinden. Heb jij een familielid ook wel eens streng toegesproken? Ik wel hoor, en dan deden ze het toch… beetje frustrerend maar ook heel lief.

Ik wil het graag hebben over het soort verwennen dat we dingen voor ons kind doen dat het heel goed zelf kan.

Die soort verwennerij creëert zwakte omdat kinderen het geloof ontwikkelen dat anderen alles voor hen moeten doen. Een van de grootste geschenken die je je kinderen kunt geven, is dat ze de overtuiging ontwikkelen: ‘ik kan het!’

Positve Discipline toolkaart Vermijd verwennen

Kinderen voelen zich capabel als ze leren dat ze de ups en downs van het leven kunnen overleven.

Dus met “vermijd verwennerij” heb ik het NIET over liefde, genegenheid en verbondenheid. Knuffels geven is geen verwennerij. Bemoedigen en complimenten geven is geen verwennerij. Het valideren van gevoelens of meevoelen als een kind pijn heeft is geen verwennerij.

Verwennerij is het doen van dingen voor onze kinderen die ze perfect in staat zijn om voor zichzelf te doen. Het is een feit dat onze kinderen geboren worden met een aangeboren verlangen om dingen voor zichzelf te doen. Dat verlangen drukken ze al uit rond hun tweede jaar. Denk maar aan een peuter die zegt: “Zelf doen!”. Te veel ouders zeggen dan helaas: “Nee, je bent te klein. Ga spelen.” En als ze dan veel ouder zijn en we vragen hen te helpen, zijn we verbaasd als ze zeggen: “Nee, ik ben aan het spelen (of iets soortgelijks…).”

Ouders doen vaak dingen voor hun kinderen omdat het ‘handiger‘ is. Je hebt haast of bent bang dat je kind het niet “goed” of perfect zal (kunnen) doen.
Daarom is het belangrijk om tijd te nemen om te oefenen. Dat betekent dat je laat zien hoe iets moet en dat je ze dan moet laten oefenen. Doe dingen samen met jonge kinderen totdat ze oud genoeg zijn en genoeg geoefend hebben om het zelf te doen. Het zal misschien langer duren als ze zelf iets doen en het is wellicht niet perfect, maar je wilt je richten op resultaten voor de lange termijn. En kinderen die ouder zijn kun je vragen of ze hulp nodig hebben en zeggen dat je vertrouwen hebt dat het ze lukt en dat ze je altijd op je kunnen rekenen voor hulp of extra uitleg. Geef je kind de kans om een verantwoordelijke, capabele jongere te worden. Wist je dat kinderen juist groeien van het proberen van dingen waar je van denkt dat ze er eigenlijk te jong voor zijn?

Wat kun je doen?
Een goede manier om over dit concept na te denken is jezelf af te vragen: “Zou ik dit doen voor een volwassen vriend of vriendin?” Als het antwoord “nee” is, dan is het waarschijnlijk het beste om je kind de verantwoordelijkheid te laten ervaren om het zelf te doen. En vergeet niet dat het gevoel achter wat je doet net zo belangrijk is als wát je doet. Het vermijden van verwennerij kun je niet gebruiken om  je kind schuld, schaamte of pijn te laten ervaren. Dit is een kans om je kind vriendelijk en vastberaden de vaardigheden te laten ontwikkelen die het nodig heeft om te overleven in deze wereld. Dus word niet boos als je kind wil dat je iets voor hem of haar doet. Wees positief en ondersteunend en toon vertrouwen in je kind om de taak te volbrengen of het probleem op te lossen.

Het plaatje is een van de 52 Positive Discipline Toolkaarten, als je ze nog niet hebt kun je ze hier bestellen.

Vermijd verwennerij
FacebookpinterestlinkedinmailFacebookpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *