Doen wat je zegt en doorpakken
Deze is zeker ook voor mij: ik ging even heel erg de mist in, ik had iets beloofd en kwam het niet na (eigenlijk moet ik zeggen: ik kom het uiteindelijk wel na, maar het nemen van de beslissing bleef zich voortslepen) en ik ben er helemaal niet trots op, na eerst dagen en wekenlang iets voor me uitgeschoven te hebben werd iemand zo kwaad op mij dat ze afhaakte en dat hakte er heel hard in bij mij.
“Huh?” denk je misschien, wat heeft dat met opvoeden te maken. Nou eigenlijk heel veel. Als jij vaak dingen zegt tegen je kind, zo van: “Als jij dit niet/wel doet, dan …” of dingen belooft: “Straks kom ik een spelletje met je spelen…” (terwijl je weet dat straks eindeloos opgerekt gaat worden) of je dreigt met zaken: “Je mag pas naar buiten als je bord leeg is…” etc. en je verandert dan van gedachten (wat heel menselijk is, en ook heel gauw gedaan) dan weet je kind niet meer waar het aan toe is, of het gaat je niet meer serieus nemen (zoals bij mij gebeurde) of het gaat gewoon zijn eigen gang, zet zijn luistergezicht op en laat jou lekker praten… ene oor in, andere eruit…
Waar moet je op letten?
- Denk van te voren na, wat wil ik bereiken
- Wat wil ik daarmee bewerkstelligen
- Hoe kan ik dat het beste doen
- Wat voor effect heeft dit op mijn kind
- En als je je iets voorneemt, doe het dan ook, laat je niet van je stuk brengen en geef niet toe (vastberaden), wél blijf je altijd vriendelijk! Dus vriendelijk én vastberaden tegelijkertijd!
Doorpakken
Als je doorpakken gebruikt kan dit frustratie bij je kind en jou, en conflict tussen sterk verminderen, terwijl het tegelijkertijd je kind veel waardevolle vaardigheden leert.
Doorpakken is een vorm van actie en een krachtige manier om ervoor te zorgen dat je kind luistert en meewerkt. Je bent als je doorpakken gebruikt zeer pro-actief aan het opvoeden en begeleiden.
Hoe gebruik je doorpakken
In plaats van elke keer midden in het probleem te springen kijk je eerst wat er gebeurt en probeer je te ontdekken welke patronen zich herhalen.
Als je besluit dat je er klaar voor bent om verbetering in een situatie aan te brengen gebruik je deze stappen:
- Geef het je volle aandacht
- Bevestig de gevoelens van je kind en verwoord deze en zeg erbij dat je wenste dat je je kind kon geven wat het wil.
- Zeg je kind wat wél te doen in plaats van niet te doen
- Vind samen met je kind een oplossing
- Vertel hoe jij je voelt en geef je grenzen aan
- Pak dan door en handel
Voorbeeld
Met een voorbeeld erbij wordt het een stuk makkelijker om te begrijpen.
Stel je kind interrumpeert je elke keer als jij aan de telefoon bent.
Je kunt bedenken wat je hieraan wilt doen.
Je zegt tegen je kind: “Ik merk dat je graag ook mijn aandacht wilt als ik aan het bellen ben. En je wilt ook graag met degene met wie ik bel, praten, klopt dat?”
Dan zegt je kind misschien dat dat ook zo is.
Jij kunt dan zeggen dat je snapt dat zij dat graag wil en dat het soms zo is dat zij ook kan praten met degene die belt en dat je haar dat dan zal zeggen. Als er iemand belt waar zij niet mee kan praten dan zal je haar dat ook laten weten. En je vraagt haar of er manieren zijn waarop ze zichzelf kan bezighouden totdat jij klaar bent. Zou kunnen dat ze die niet weet, en dan kun jij zelf iets bedenken. “Ik wil graag dat je, als ik gebeld word, gaat kleuren of met je lego gaat spelen. Het is belangrijk dat ik even aandacht kan hebben voor degene die belt. Als ik merk dat ik niet rustig kan praten en dat het te moeilijk voor je is om zelf te spelen en te wachten, dan neem ik de telefoon mee in de badkamer en zal ik me daar terugtrekken totdat ik klaar ben met bellen.”
Okay, tot hier lukt het meestal nog wel.
Maar nu komt het allerbelangrijkste: DOORPAKKEN!
Dus als je gebeld wordt, en je weet of je kind ook nog even met die persoon kan praten of niet, vraag je de beller even te wachten en breng je je kind op de hoogte. Kan het niet met degene praten, dan loop je met je kind mee naar de lego en begint je gesprek. Merk je dat het niet lukt, dan LOOP je RUSTIG naar de badkamer en sluit je daarop.
Wat leert je kind hiervan?
Ze leert dat je meent wat je zegt en dat je jezelf respecteert en haar ook. Je wordt niet boos, gaat niet roepen op haar, je dreigt niet, je hebt een plan, hebt dat gedeeld met haar en je komt het na.
Ze leert ook dat ze kan meewerken en dat ze zich verantwoordelijk kan gedragen. (In het begin help je haar daarmee, doordat je zelf handelt, als dit een paar keer is gebeurt wordt het gewoon voor haar om te wachten en kan ze dit en weet ze dat ook.)
Ze leert ook misschien dat het niet erg is om ergens gefrustreerd over te zijn, en dat ze niet altijd haar zin kan krijgen. Ze leert te geven en te nemen.
Nu vraag je misschien of het met 1x gedaan is, nee, helaas dat is het niet. Je kind is geprogrammeerd om dingen uit te testen (dat is ook hard nodig anders ontwikkelt ze niet), dus ze zal je testen, meerdere keren, en daar leert ze ook van 🙂 en jij ook, kun je goed oefenen met doorpakken!
Ik hoor graag over jouw manieren om door te pakken! Laat het me weten als reactie op dit bericht, hieronder.