Labels en hun impact

Ben jij je bewust van de labels die je gebruikt?

Heb jij een open houding naar anderen? Of weet je al bij voorbaat wat er gaat gebeuren of wat er geantwoord wordt, juist omdat het die persoon is.

Dit labelen en alles wat daarmee samenhangt schijnen we nog erger te doen bij kinderen. We weten al bij voorbaat wie er gaat zuchten als we voorstellen om te gaan wandelen. We weten eigenlijk al dat Sanne nooit haar kleren opruimt en dat Robin altijd de clown uithangt. We weten dat Joris onderuit zakt voor de tv zodra hij thuiskomt en absoluut niet uit zichzelf aanbiedt om te helpen. Je weet dat zodra Anna de kans krijgt ze onder haar rekenwerk probeert uit te komen. Dat Marjanne zich altijd verzet tegen welk idee van jou als ouder dan ook en dat Levi zo verwend is dat je hem liever niet met je kinderen laat spelen. En als je Julia toestaat 5 minuten langer op haar mobiel te zitten dan is het hek van de dam.

Laat jij dat stemmetje in je hoofd bepalen hoe je reageert op en je gedraagt tegenover een kind?

Ik wil even een experimentje met je doen, en wees alsjeblieft eerlijk, je krijgt hier geen cijfer voor, ik zal je niet veroordelen en je hoeft me niet te mailen met je antwoord (hoewel ik het natuurlijk enig zou vinden om die antwoorden te lezen… dus het mág wel!)

Hoe zou jij reageren op een kind dat op zijn voorhoofd een sticker heeft waarop een van de volgende labels staat: onhandig, dom, lief, lui, slim, rebel, engeltje, verwend, enthousiast….

Stel nou dat dat kind iets heeft gedaan, bijvoorbeeld jouw mobiel uit je hand gestoten. Bedenk je nou eens hoe je zou reageren bij elk verschillend kind.

Dus een onhandig kind heeft jouw mobiel uit je hand gestoten, hoe reageer je dan?
Een dom kind heeft jouw mobiel uit je hand gestoten, hoe reageer je dan?
Een lief kind heeft jouw mobiel uit je hand gestoten, hoe reageer je dan?
en zo verder…. 

Schrijf gerust je gedachten even op.

Nou zul je misschien zeggen: “Ja maar, zo doe ik niet, ik reageer op wat het kind doet of zegt. Ik reageer niet op het labeltje van het kind.”

Misschien niet, maar toch wil ik je vragen om de komende week jezelf eens in de gaten te houden en op te merken of je je misschien laat leiden door de indruk die je van iemand hebt, door het ‘labeltje’ dat jij zelf onbewust geplakt hebt op een kind, of dat je door anderen hebt horen plakken op het kind. Je zou ook om je heen kunnen kijken hoe anderen reageren op een kind dat een bepaald labeltje heeft. Merk het alleen maar op, je hoeft mensen van mij niet te confronteren natuurlijk, je mag ze wel dit artikel sturen 😉

Labels, of die nou positief of negatief zijn, blokkeren de mogelijkheid voor een kind en ook voor ons als ouders of leerkracht om te ervaren, om ons vrij te uiten en de persoon als geheel te erkennen.

Houd altijd voor ogen dat het gevoel van erbij te horen en van betekenis te zijn, waar we als mens en zeker ook als kind, naar op zoek zijn, worden versterkt doordat je gelooft dat iemand weet WIE JE BENT, niet WAT JE DOET.

Wil je meer leren over labelen en hoe je succesvol opvoedproblemen aanpakt overweeg dan eens om een cursus of opleiding te doen binnen Positive Discipline.

Doe jij aan ‘labelen’ en is dat erg?
FacebookpinterestlinkedinmailFacebookpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *